زناشویی
خانه / دسته‌بندی نشده / آزمایش پوست با چراغ وود

آزمایش پوست با چراغ وود

برای آزمایش ضایعات پوستی با استفاده از چراغ وود مراحل زیر را انجام دهید:

  • ناحیه پوستی مورد آزمایش قبلا با آب شسته نشده و از مواد آرایشی استفاده نشده باشد، مواد ضد عرق یا کرمهای مرطوب کننده نیز استفاده نشده باشند زیرا ممکن است فلوئورسانس نشان داده و نتایج مثبت کاذب حاصل شود.
  • پوست در حالت نرمال خودش مورد آزمایش قرار می گیرد.
  • ابتدا چراغ وود را روشن کرده و اجازه دهید حدود یک دقیقه گرم شود.
  • آزمایش در اتاق تاریک انجام شود و یا اینکه کلیه لامپهای اتاق را خاموش نمائید. پرده ها کشیده شده و کرکره ها را کاملا ببندید تا محیط اطراف به اندازه کافی تاریک شود.
  • کمی صبر نموده تا با تاریکی عادت نمائید سپس برای چند ثانیه پوست را با چراغ وود معاینه کنید. لامپ باید در فاصله ی ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتری از پوست قرار گیرد. آزمایش بدون درد است.

از چراغ وود برای شناسائی وسعت نواحی پیگمانته شده و یا دپیگمانته شده و نیز برای آشکار کردن فلوئورسانس استفاده می شود. پوست سالم و نرمال به رنگ آبی ملایم دیده می شود و نقطه های سفیدی در نواحی که پوست دارای ضخامت است و نقاط زرد رنگ در نواحی که چرب یا روغنی است و نقطه های ارغوانی در نواحی که پوست دهیدره است نشان می دهد.

اگر یک اختلال پیگمانی قابل توجه دیده شود و یا ناحیه ای با فلوئورسانس مشخص دیده شود بعنوان نتیجه مثبت گزارش می گردد.

کدام یک از امراض یا اختلالات با چراغ وود شناسائی می شود؟

افزایش پیگمانتاسیون (ملاسما، پیگمانتاسیون بعد از التهاب) برای تعیین اینکه آیا پیگمانتاسیون اپیدرمال (پیگمانتاسیون با چراغ وود افزایش می یابد) است یا درمال (میزان و مقدار پیگمانتاسیون با آزمایش چراغ وود فرقی نمی کند). لزیونهای پیگمانته در آزمایش چراغ وود دارای مرز و حاشیه واضح است زیرا نور با افزایش ملانین جذب می شود.

از دست رفتن پیگمانتاسیون (مانند ویتیلیگو، ماکولهای ash-leaf در توبروز اسکلروزیس، و هایپوملانوزیس Ito) برای شناسائی نواحی گرفتار شده در افرادی که رنگ پوست روشنی دارند. پوست هایپوپیگمانته در زیر نور کم حاشیه واضحی داشته و فلوئورسانس آبی سفید روشنی دارد ( یا گاهی زرد مایل به سبز) که مربوط به تجمع biopterins است. در مقابل نواحی که جریان خون کاهش یافته ای دارند بدون تغییر باقی می مانند.

پیتریازیس ورسیکالر: راشهای ماندگار با پوسته ی کم  در حالت فعال فلورسانس زرد یا نارنجی می دهد.

فولیکولیت مالاسزیا: فولیکولهای مو فلورسانس آبی مایل به سفید نشان می دهند.

کچلی سر: پوسته ها و نواحی مبتلا به عفونت قارچی (گونه های میکروسپوروم از قبیل میکروسپوروم کانیس، میکروسپوروم ادوئینی، میکروسپوروم فروژینوم، میکروسپوروم دیستورتوم) فلورسانس آبی- سبز دارند و تریکوفیتون شوئن لاینی فلورسانس آبی تیره می دهد.

اریتراسما: فلورسانس قرمز مرجانی می دهد.

سودوموناس در فولیکولیت و عفونت زخم فلورسانس سبز می دهد.

آکنه: فلورسانس نارنجی – قرمز (مربوط به پروپیونی باکتریها در فولیکولهای مو) می دهد.

پورفیری موجب فلورسانس قرمز- صورتی در پوست (porphyria cutanea tarda) یا در دندانها (erythropoetic porphyria) می شود.

رعایت نکات ایمنی در استفاده از چراغ وود

نور ساطع شده از چراغ وود مضر نیست و موجب سوختگی یا آسیب پوست نمی شود. با توجه به اینکه زمان معاینه ی پوستی نیز کوتاه و مختصر است حتی در افرادیکه پوست حساسی دارند موجب آسیب نمی شود. تنها در مواقعیکه نیاز به معاینه ی پوست صورت وجود دارد از بیمار خواسته می شود که چشمان خود را بسته نگاهدارد.

Referencese:

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

Phenotypic and genotypic characterization

Background and Purpose: Candidemia is one of the most important fungal infections caused by Candida …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *