“تصویری از آیت الله طالقانی در مجلس خبرگان”
تعبیر آیت الله طالقانی از “امی” بودن پیامبر اسلام:
پیامبر از میان توده های مردم، برای مردم، و به نفع مردم برخاسته است. این معنای امی بودن ِ پیامبر است.
تفسیر آیت الله طالقانی از آیه “اذقال ربک للملائکته انی جاعل فی الارض خلیفه…”:
… این قدرتِ تعلم و فطرت جوینده چون با قدرت اختیار و تصرف در پدیده ی آدمی به هم پیوست صاحب مقام خلافت گردید. زیرا خلیفه ی دوم کسی است که جای نخستین بنشیند و کاری را انجام دهد و تکمیل نماید. اگر چنین موجودِ دراک و متصرفی در جهان سر برنمی آورد همه ی آفریدگان زیر پرده ی بی خبری و فراموشی می ماندند. آنگاه نه عالم شکوه و جلالی و جمالی داشت و نه هیچ آفریده ای به ثمر و نتیجه می رسید و ارزش و برتری هر یک بر دیگری نمایان نمی شد. دست قدرتِ نخست می سازد و دست قدرتِ خلیفه می پردازد. حکمتِ نخستین هر چه را با خواص و آثار می آفریند حکمت و عقلِ دومین آن را آشکار می سازد و راه می اندازد.
پرتوئی از قرآن جلد اول ص ۱۱۸