زناشویی

روش‌های کنترل کیفیت در قارچ‌شناسی کلینیکی (۱)

مقدمه و کلیات

از آنجا که سلول‌های قارچی بسیار بزرگ‌تر از باکتری‌ها هستند، در مقادیر و تعداد اندکی در بافت حضور دارند و با توجه به ماهیت رشته‌ای آنها، در یک ارگان یا ارگان‌های اندکی و نیز در بخش‌های محدودی از آن ارگان‌ها لوکالیزه می‌شوند. پیرو این مسئله هنگامی‌که بافت مورد امتحان قرار می‌گیرد، ضروری است که نواحی متعددی از نمونه انتخاب شود و در مورد مایعات بدن (مثل خلط) هر جا که لازم است ابتدا هموژنیزه شوند و به کمک سانتریفیوژ تغلیظ گردند. دقت در تهیه‌ی نمونه و شکیبایی و پیگیری در طول مدت مشاهده‌ی میکروسکپی، اساس یک تکنیک خوب در آزمایش میکروسکپی برای قارچ‌ها است. مهم‌ترین ویژگی آزمایش مستقیم، سرعت عمل آن است.

در بسیاری از موارد مربوط به ناخن، نمونه‌ی مستقیم میکروسکپی مثبت ولی کشت منفی می‌شود. از طرف دیگر هایفی‌های غیرزنده گاهی اوقات در خلط بیماران مبتلا به آسپرجیلوما، در ناخن و در نمونه‌های بعد از مرگ در آزمایش میکروسکپی مشاهده می‌شوند.

کشت دارای فواید مهمی است: اولاً تکنیک بسیار حساس‌تری است زیرا مقدار بیشتری از نمونه‌ی بدست آمده به این وسیله مورد آزمایش قرار می‌گیرد و ثانیاً امکان انجام تست حساسیت به مواد ضدقارچی را فراهم می‌آورد.

جهت دانلود و مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

اصول و روش های نشان دادن قارچ ها در نمونه های کلینیکی (۷)

روش‌های میکروسکپی نمونه‌های قابل قبول برای آزمایش مستقیم میکروسکپی بافت و آسپیره‌های بدست‌آمده از نواحیی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *