زناشویی
خانه / مقالات / روشهای آزمایشگاهی تشخیص عفونتهای قارچی / نحوه انجام آزمايش بر روي نمونه CSF از نظر کریپتوکوک

نحوه انجام آزمايش بر روي نمونه CSF از نظر کریپتوکوک

download (4)

 

توجه: تا قبل از انجام كشت، نمونه نبايد در يخچال قرار گيرد زيرا استرينهاي كريپتوكوكوس نسبت به دماي پائين حساس بوده و از بين می روند.

  • ابتدا نام و مشخصات بيمار در دفتر قارچ‌شناسي بدقت ثبت شود.
  • حجم نمونه اندازه گيري و ثبت شود.
  • رنگ و ميزان شفافيت يا كدورت نمونه بدقت ثبت شود.
  • تمام نمونه بمدت ۱۵ دقيقه با دور ۱۰۰۰ سانتريفوژ شود.
  • مايع روئي به لوله استريل ديگري براي انجام تستهاي سرولوژيك منتقل شود.

از رسوب نمونه(pellet) آزمايش مستقيم ميكروسكپي و كشت انجام می شود. ابتدا رسوب را خوب به هم زده تا مخلوط همساني بدست آيد، سپس:

الف- آزمايشهاي ميكروسكپي از رسوب:

  • آزمايش مستقيم ميكروسكپی:

هدف: بررسي وجود يا فقدان عناصر قارچي (هايفي كاذب  و مخمرهاي جوانه دار)  و آميبهاي آزاد(نگلريا يا آكانتاموبا)

روش كار: تهيه لام مرطوب بصورت مستقيم با برداشت يك قطره از رسوبي كه خوب مخلوط شده‌است  و قرار دادن آن روي لام  و مشاهده ميكروسكپي با عدسي ۱۰ و ۴۰ . وضعيت گلبولهاي قرمز و سفيد نيز  در اين آزمايش از نظر فراواني در نظر گرفته مي شود.

  • تهيه لام با مركب چين: يك قطره از رسوب CSF را روي لام قرار داده و به آن يك قطره مركب چين (كه حجم آن يك سوم حجم قطره‌ي برداشت شده از مايع CSF باشد)  افزوده و بعد از مخلوط كردن با عدسي ۱۰ و ۴۰ بررسي کنید. در صورت وجود سلولهاي مخمري كپسول دار اطراف اين سلولها هاله ي ضخيم و شفافي ديده می شود و با عدسي ۱۰ منظره شبيه آسمان سياه پرستاره مشاهده می گردد. برخي از استرينهاي كريپتوكوك فاقد كپسول و يا برخي ممكن است داراي كپسول ظريفي باشند. مخمرهاي كپسول دار در csf حدود ۶۰درصد بيماران مبتلا ديده می شود. حساسيت اين آزمايش را از ۶۰% تا ۷۲% گزارش كرده اند.

download (5)

توجه : براي تهيه لام جهت رنگ آميزيهاي زير ابتدا لام را به صورت زير تهيه كنيد:

يك قطره درشت از رسوب را روي لام قرار داده و بدون اينكه آن را پهن كرده يا بگسترانيد اجازه دهيد در مجاورت هوا خشك شود. بعد از خشك شدن يك قطره‌ي ديگر به همين شكل روي قطره‌ي خشك شده ريخته و مجددا اجازه دهيد تا در مجاورت هوا خشك شود. سپس لام را با كمك حرارت مختصر و يا بكمك متانول فيكس نموده و رنگ‌آميزيهاي زير را انجام دهيد. (به اينصورت يك گسترش نسبتا ضخيم و پرسلول حاصل خواهد شدكه مشاهده و بررسي ميكروسكپي آن سريع‌تر و دقيق‌تر خواهد گرديد).

۳- رنگ آميزي گيمسا يا رايت گيمسا: از همان دستورالعمل رنگ آميزي براي هماتولوژي استفاده ميشود. هدف بررسي وضعيت گلبولهاي سفيد از نظر غالب بودن منونوكلئرها يا پلي نوكلئرها و نيز مشاهده احتمالي سلولهاي مخمري     می باشد.

۴- رنگ آميزي گرم: هدف بررسي وجود احتمالي عناصر باكتريال و نيز سلولهاي مخمري می باشد.

۵رنگ آميزي كانيون: براي بررسي وجود احتمالي باكتريهاي رشته اي نظير نوكارديا، اكتينوميسس و يا استرپتوميسسها می باشد.

 

ب- كشت از رسوب در محيط هاي زير انجام گيرد:

سابورودكستروز آگار، سابورو كلرآمفنيكل دار، BHI و انكوباسيون در دماي آزمايشگاه يا ۳۰ درجه سانتيگراد به مدت ۲ تا ۵ روز

محيط ژلوز خوندار و انكوباسيون در ۳۷ درجه سانتيگراد و محيط ژلوز شكلاتي و انكوباسيون در شرائط ۵ تا ۱۰ درصد گاز كربونيك و ۳۷ درجه سانتيگراد به مدت ۲ تا ۵ روز

محيط كشت  Lowenstein-Jensen: كشت از نظر AFB در هر نمونه بايد صورت گيرد. اين كشت ها تا يكماه بايد در شرائط ۳۷ درجه سانتيگراد. نگهداري شوند.

 

توضيحات:

ميزان حساسيت كشت را حدود ۵۶% گزارش ميكنند. كشت حجم زيادي از نمونه و در بعضي موارد كشت نمونه هاي متعدد حساسيت كشت را افزايش مي دهد.

پليت هاي حاوي محيط هاي كشت فوق را بايد روزانه از نظر رشد بررسي و تا ۳ هفته نگهداري كرده و در صورت عدم رشد بعد از ۳ هفته منفي تلقي نمود. رشد هرگونه كلني با رنگ آميزي گرم مورد بررسي قرار گيرد ودر صورت مشاهده سلولهاي مخمري رنگ آميزي كپسول (مركب چين و يا رنگ نيگروزين۱۰%) انجام شود.

كريپتوكوكوس نئوفرمنس  معمولا ظرف ۲ تا ۳ روز بصورت كلنيهاي كرم رنگ سفيد تا زرد مايل به قهوه اي ظاهر می شوند. استرينهاي كپسول دار كلنيهاي براق و درخشاني را ايجاد مي كنند و استرينهائي كه فاقد كپسول بوده يا كپسول ضعيفي دارند خشك به نظر می رسند.

ممكن است بعد از ۲۴ الي ۴۸ ساعت كلنيهاي سفيد خامه اي با هاله ي صورتي ظاهر شوند كه بعد از ۵ تا ۸ روز بصورت كلنيهاي صاف، مرطوب و موكوئيدي به نظر برسند. در محيط سابورو مالتوز آگار كلنيها رنگ گل اخرا به خود می گيرند.

در محيط EMB بعد از يك هفته بصورت مرطوب و سيال در مي آيند.

در صورت رشد كلني هاي مخمري مشكوك به كريپتوكوكوس نئوفرمنس:

تست هيدروليز اوره در محيط chrisensen’s urea agar ( نتيجه مثبت است)

تست احياء نيترات (نتيجه منفي است)

تست فنل اكسيداز (نتيجه مثبت است)

 

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه محیط کشت سابورو دکستروز آگار

هدف: جداسازی و شناسائی اولیه کلنی های قارچی مواد و وسایل لازم: محیط کشت سابورودکستروز …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *